čtvrtek 24. října 2013

Magura HS11

Už uběhlo pár neděl od doby, kdy jsem od Petra dostal novou brzdu. Nemohl jsem ji hned namontovat, páč jsem 1) neměl zámečky a 2) jsem musel nechat zkrátit vedení, na což nemám nářadí a ani dovednosti.
Zámečky byly doma během pár dnů, ale se zkracováním a odvzdušňováním se to vleklo. Servis, který navštěvuji, měl zrovna inventuru, která trvala něco kolem třech týdnů. Ve Znojmě jsou samozřejmě další servisy, ale jeden to odmítl s tím, že to tam nedělají a s dalšími jsem v minulosti neměl moc dobré zkušenosti. Navíc jsem kvůli práci neměl čas jezdit do města. Dnes se na mě ale usmála štěstěna a já jsem mohl provětrat sebe a kolo a vyřídit celou tuhle záležitost.
Celá operace měla trvat hodinu. Tudíž jsem se jel vyřádit do NP Podyjí. Zjistil jsem, že fyzička je kdesi daleko na dovolené, páč po vyšlapání Kraváku jsem cítil, jak mi nohy nezastavitelně slábnou. Holt na jednokolce člověk asi moc dobrou kondici nezíská.
Po vyzvednutí brzdy, odlehčení peněženky o 3 stovky a návratu domů jsem se pustil do práce.
Nejprve jsem odmontoval původní véčko s mým geniálním systémem uchycení :)



Špalíky jsou prakticky jako nové, jen trošku zaneřáděné
Následovalo přestříkání stříbrných zámečků na černo, aby mi to všecko pěkně ladilo. Ta stříbrná moc svítí. A pak už mi nebránilo nic v montáži brzdy. Ta šla celkem v pohodě.






Chvíli jsem si potom hrál s nastavením. Snažil jsem se, aby špalíky dosedaly celou plochou, ale asi to bylo zbytečné, páč mají vůli (jsou zacvaknuté ve speciálním čepu, díky čemuž jsou pohyblivé) a při brždění se s ráfkem srovnají.


Okamžitě jsem si všiml, že brzdová páčka hodně přesahuje sedlo, což by při silnějším nárazu "nosu" sedla do země mohlo způsobit její zlomení. Navíc to vypadá strašně. Normálně bych to prostě jen posunul víc dozadu, ale jelikož má QU-AX Air Saddle vepředu celkem šest šroubů a ne čtyři, nemůžu. Ty dva šrouby navíc tam zavazí. Proto je tam na míru dělaný držák páčky.
Tudíž jsem opět zaúkoloval už tak dost zaúkolovaného souseda a o víkendu, bude-li správná konstelace hnvězd, budu mít nový držák, který snad tento nedostatek vyřeší.



Co mě ale trápí nejvíc je odporné kvílení, které brzda vydává. Véčko pískalo jen při intenzivním brždění. Tohle, zdá se, bude pištět pokaždé, když se dotknu páčky. Nevím, zkoušel jsem to jen na pár kilometrech a jen na jednom kopci. Třeba to časem odezní a nebo si na to zvyknu. A když ne, tak se ještě pořád můžu vrátit k mechanice.
Naopak s brzdným výkonem jsem spokojený. Náběh je plynulý a ne tak agresivní jako u Včka. Nepříjemné škubání prakticky zmizelo.
Celkově mě upgrade na hydrauliku docela překvapil. Bohužel ne moc pozitivně. Za ty prachy bych čekal něco víc. Celý set totiž stojí něco málo přes tři tisíce (pravda, s novější Magurou HS33). Uvidíme, jak si to po pár stech kilometrů povede.
Onen výlet na Vysočině mi přinesl spoustu dalších otázek a taky pár faktů, které se až děsivě podobají mým nejpesimističtějším teoriím. Cesta nebude žádný med. Bude to křest ohněm té nejvyšší jakosti... Chtěl bych ještě letos stihnout podobnou výpravu, kterou bych tentokrát chtěl spáchat někde v horách. Jako nejlepší kandidát se jeví Karpaty. Uvidíme :)


Jinak pokud nemáte v neděli co dělat a nejste z druhého konce republiky, můžete se přijet podívat do Křídlůvek na naši slezinu jednokolkařů. Nebude to žádná akce ve velkém stylu, spíš jen takové setkání a společné blbnutí, ale máte možnost si jednokolku osahat, případně i (pokud jste tak již neučinili) vyzkoušet a podívat se na nějaké ty kousky. Začínáme v deset hodin. Pro podrobnosti mi pisněte mail. Kolu ZDAR!


13 komentářů:

  1. Piskajici brzda je otrava (ta na me 29" je nastesti potichu), ale aspon mas sikovny prostredek na upozorneni, ze se k nekomu za zady blizis ... to ja vzdy kricim pozooor:) Ja uz rafkovou hydrauliku preskocim (leda ze bych ji ziskal nejakym vyhodnym zpusobem jako ty) a pujdu rovnou do kotouce. Stejne planuji KH Spirits a pak uz staci jen 2 male casti + brzdova sada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmm, takže +- tak 5 tisíc, co? :)
      Je to hrozný. Taková hnusná frekvence, ze které tě za chvíli zákonitě musí začít bolet hlava. Uvidíme časem... Ale jak se říká, darovanému koni na zuby nehleď ;)

      Vymazat
  2. Kdyz to nebudu muset kupovat narychlo (rozbite Vecko), ohlidam postovne a vyciham i treba nejakou aktualni akcni cenu, tak bych se pocitam mohl v poho vejit do 4k ;) Porad lepsi, nez neco kolem 3k maguru. Navic uni s kotoucem vypada jeste efektneji. A o to nam z casti take jde, ne :-D
    Mne to na 24", nez jsem to jakz takz vyladil, take hrozne vadilo. Jsem si pripadal, ze to do okoli vysila signal, ze jedu na nejakem krapu, kdyz to tak kvici:) Zadarmo samo super, hlavne aby se s ni prijemne brzdilo a dlouho vydrzela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jednokolka je pro neznalce atraktivní i bez kotouče :) Ale má to určité výhody, to je pravda. Nejsi závislý na ráfku a ktouč se také snadněji vyměňuje. Osobně jsem ale příznivec umístění brzdy na rámu. Tomu "ocásku" od Nimbusu moc nevěřím. Přijde mi, že se to musí jednou ulomit. Ale asi to mají vyzkoušené, nadimenzované a vyrobené z toho správného materiálu...

      Vymazat
    2. Jde mi samo i o brzdny ucinek a velice prijemny chod, jak jsem koneckoncu psal v pocitech z unisrazu. Na uniforu jsem cetl nejake stesky nad tim, ze se nekomu ten drzak ohnul, ale jini zase psali, ze uz pres rok jezdi a no problemo. Pokud budou zrovna za rozumnou cenu, tak vezmu pro jistotu alespon dva ci tri:) A kdo vi, co se bude pristi ci prespristi sezonu nabizet...

      Vymazat
    3. Ohledně těch Spiritů. Plánuješ single nebo dual? A jakou délku? Tak nějak jsem přemýšlel a nevím, zda bych nakonec neměl vzít 137/165 mm...

      Vymazat
  3. Samozrejme dualy, abych si take vyzkousel, jake je to se poradne rozjet:) Jelikoz mi moje 150ky vyhovuji, tak myslim neni co resit - bral bych 127/150mm. 165mm asi nepotrebuji. Tam, kde by byly potreba (prudky do-kopec nebo narocny teren), radeji slezu a pujdu po svych. Ted mi nejak nedochazi, proc bys kupoval Spirits (jeste k tomu 127/150), kdyz mas Moments 125/150:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to nepřesně napsal a tys to špatně pochopil. Tebe jsem se ptal na Spirity, páč chceš v budoucnu kotouč. U sebe jsem myslel Momenty a ve velikosti 137/165, ne 127/150 (takovou velikost Momenty ani nemají, ale tys zas myslel Spirity no :) Ty 150ky jsou takovej dobrej univerzál. Jsou ještě relativně rychlé a ve středním terénu se s nimi dobře jede. Do kopce s nimi můžeš taky chvilku jet, ale jen s batůžkem. S tou krosnou to moc nešlape. Ty velký krpály polezu stejně po svých, ale na nějaký táhlý kopce by těch 165 mohlo být tak akorát, abych se zbytečně netrápil... Akorát mě u Spiritů štve, že nemají ty ocelové vložky se závitem. Je to napřímo vyvrtaný do duralu a ten je sám o sobě dost měkkej, zvlášť, když přijde do kontaktu s osou pedálu z CrMo oceli. I u Momentů pravidelně čistím závity a mažu vazelínou, ale kdybych nějakej přece jen strhal, můžu koupit novou vložku a jednoduše ji vyměnit namísto kupování nových klik. Nevím proč od toho upustili, přijde mi to jako velice praktické řešení. Zvlášť u dualů, kde se předpokládá, že to budeš čas od času šroubovat z jedné díry do druhé. S těma klikama je to hotová alchymie. Stejně jako s nákladem...

      Vymazat
  4. Ja to pochopil tak, jak jsi to napsal, a delky klik si nepletu:) Jen me prekvapilo, ze mas v umyslu kupovat nove kliky. Vim, ze uz jsi tu delku klik zminoval v clanku, kde jsi jezdil se zatezi. No uvidis, casu dost. A zase bys teda bral Moments? Absence te vlozky jsem si po uvedeni Spirits hned vsiml a i kdyz jsem zatim nikde nezaregistroval stiznosti na opotrebovany zavit, je to podle me jasny krok zpet. Ale asi meli nejaky rozumny duvod, proc je tam nedat.

    OdpovědětVymazat
  5. Třeba je chtěli udělat o dvacet gramů lehčí :)
    Podle mě je to na houby, páč se ti chtě nechtě dostává do neobsazeného závitu bordel, protože je v něm lepkavá vazelína. A když pak někde na výletě "řadíš", všechen ten bordel ti šmirgluje závit. U oceli to není zas tak vražedné, ale dural...
    Určitě bych (když už) šel opět do Momentů, na Einradladenu mají ten rozměr ještě skladem, takže se sháněním by nebyl problém. Jen nevím, zda to má cenu. Na tom výletě na Vysočině jsem o tom ale chvílemi vážně uvažoval. Jak říkáš, ukáže až čas. Pokud letos stihnu ty Karpaty, budu pak zas o něco chytřejší.

    OdpovědětVymazat
  6. Bud si to chteli zjednodusit anebo fakt honili gramy:) Jak rikam, take mi to prijde jako minus, ale snad vedeli, co delaji. Ja s nejakym velkym prohazovani nastesti moc nepocitam, ale pro tu tvoji cestu je urcite vhodnejsi mit s sebou co nejodolnejsi techniku. Beztak se ale, nez se rozhoupes, vyprodaji, a nebude co resit. Spis vybirej novou uni, pac ta tvoje nemuze ty tvoje najezdy do zacatku megacesty vydrzet - na zacatku leta z ni bude vrak:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mají je tam už 3/4 roku tak snad ještě nějakej měsíc budou. Asi o ně není moc velkej zájem. Na novou uni prdím. Před cestou akorát vyměním rám, preventivně ložiska a pneu. Ikdyž tu budu měnit dřív, páč tahleta to má už skoro za sebou. Wheelset ponechám. Si myslíš, že seru peníze nebo co? :D

      Vymazat
    2. Nova vyjde mozna levneji nez vymena vetsiny dilu:-D

      Vymazat