čtvrtek 7. března 2013

Zimní spánek přechází v jarní únavu

Tak se nám oteplilo, sníh už letos snad nadobro roztál a dokonce se tu a tam začínají objevovat mnou tak nenávidění motorkáři. I přes slibované ochlazení nelze pochybovat o tom, že jaro už ťuká na vrátka. Začíná ten pravý trénink :)
Rozhodl jsem se neotálet a na středu jsem si naplánoval cca padesátikilometrovou trasu. Zrovna foukal silný jihovýchodní vítr. Pro nezasvěcené - na jednokolce se v bočním větru jezdí opravdu, ale opravdu špatně. I přesto jsem vyrazil se sebevědomým výrazem ve tváři, odhodlán pokořit veškeré nástrahy a překážky, které si na mě počasí přichystalo. S vypětím sil jsem rozrážel vzdušné proudy a všemožně se kroutil, jen abych nespadl...
Asi po šesti kilometrech se cesta srovnala se směrem větru a jelo se daleko líp. Následovala přestávka, načež jsem s hrůzou zjistil, že šroub, držící kliku na ose, je povolený a levá klika je úplně volná a drží jen silou vůle. Samozřejmě jsem s sebou jako na potvoru neměl imbus, čímž bylo rychle rozhodnuto o návratu domů. Kliku jsem na osu namlátil kamenem, šroub dotáhl palcem (bolestivá záležitost) a cestou se modlil, aby se mi to nerozsypalo. Domů jsem dojel/došel, vytáhl klíč, dotáhl a mohlo se jezdit dál. Nicméně z padesátikilometrového výletu byla nakonec ne zrovna moc příjemná procházka a výčitky typu "Že já vůl jsem si ten klíč nevzal, když se na mě tak hezky díval ze stolu!"
O víkendu se snad zadaří...

13 komentářů:

  1. držím pěsti, ať ti vyjde počasí! :)

    mám taky historku, i když jen s výletem na kole... 30 km ujetých s částečně zataženou brzdou - to byla "pohodička" :-D
    a těch dalších 15 km už s uvolněnou jsem stejně protrpěla, protože jsem měla po těch 30 kilometrech svalovku jak blázen :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám :) o cyklohistorkách bych mohl napsat knížku. Za těch pár let jsem jich pochytil požehnaně (:

      Vymazat
  2. Tos mel teda velke stesti, ze jsi tu hlinikovou kliku o ten ocelovy stred neozvejkal, jako se to povedlo mne z druhe strany u pedalu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Štěstí v neštěstí. Čet jsem tvůj příběh se "slitinou" hliníku a lepidla :D
      Počínaje zítřkem bude zahájena výroba platformy pro V-brzdu. Díky za inspiraci ;-)

      Vymazat
    2. Nemas zac, koukej to pak nafotit. Treba to nejak zdokonalis, tak at se necemu priucim. Kdyby uz mel clovek doma bezne 3D tiskarnu, ktera vyrabi veci z poradne pevneho materialu, nebyl by problem si navrhnout neco funkcniho i dobre vypadajiciho zaroven:)

      Vymazat
    3. Nafotím, neboj. Více méně ale půjde o kopii toho tvého udělátka.
      Zatím jsem neviděl tiskárnu, co by tiskla ocelové části. A s tím navrhováním... nevím jak by to třeba tisklo závity. Moc bych tomu asi nevěřil. Ale myšlenka je to dobrá. Snad za pár let...

      Vymazat
  3. Ten muj hlinikovy zmetek by mohl klidne nahradit i nejaky kvalitni plast. Samotny tisk zavitu by nebyl nejmensi problem. Tim, jak to tisknes ve vrstvach, jsou v poho udelat i slozitejsi tvary. Neco jineho uz by byl SW navrh toho zavitu:) Na mejl ti poslu obrs. jeste jineho zpusobu, jak to tam pridelat. rekl bych, ze je i jednodussi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem právě myslel - nevím jak bys ten závit navrhl. Ten druhý způsob je naprosto triviální a geniální zároveň! Už se nemůžu dočkat :)
      Mám ale trošku obavy, že ze začátku to bude asi dost "huburozbíjející". Podle toho co jsi psal a co jsem viděl na YT to i dost píská. Na kole jsem měl stejný problém. Vyřešil jsem to jednak trochou toho laborování a jednak použitím trojité brzdící směsi. Od té doby to brzdí za jakýchkoliv podmínek (dokonce i když je to namrzlé, což mě příjemně překvapilo [samozřejmě že míň než za sucha]) a bez otravného pískání. Snad to tady taky pomůže.
      Rozhodl jsem se, že o tom pak s kolegou natočíme reportáž.

      Vymazat
    2. Po par jizdach to clovek dostane do ruky, takze no problemo. A na zacatku to stejne asi nebudes zkouset nekde na prudke lesni ceste, takze obavy nejsou na miste:)
      Ja mel k dispozici troje spalky. Ty prvni byly uplne debilni, piskaly jak blazen za jakehokoli nastaveni, nastesti jsem s nimi pak jednou zkousel sjet takovy dlouhy extraprudky kopec a behem tech nekolika set metru jsem je uplne osoupal, takze sly do smeti. Ty druhe (jiny typ), co mam ted, uz ani nepipnou (na zacatku jen trochu), tak snad dlouho vydrzi. Ty treti jsou stejne jako ty druhe, ale ta 29" ma jiny rafek, takze uvidim, jak jim bude sedet... Spalky s tou trojitou smesi jsem videl, asi je poridim, pokud by tyhle selhaly.

      Vymazat
    3. U nás na jihu stejně žádné kopce nejsou. Chci to ale mít nachystaný na ty Alpy a pochopitelně taky na cestu kolem toho našeho kousku světa :)
      To mě taky zajímá. Jak dlouho to tam tak vydrží? Přece jen na kole máš na stejnou váhu brzdy dvě a i přesto se dá sada trojsměsí usmažit během čtrnácti dnů na horách. A na kole ten krpál sjedeš několikrát rychleji než na jednokolce. Bude se muset provést zatěžkávací test...

      Vymazat
    4. Na to, jak dlouho vydrzi, ma vliv prilis mnoho faktoru, nez aby se to dalo jen tak rict. Ty moje spalky jsou nejake noname, takze clovek netusi, co od nich ma cekat a pokud bych nekde v kramu koupil jine, muzou se chovat uplne jinak. Ty prvni jsem usilovnym brzdenim dokazal zcela odrit za nekolik set metru, ale bylo to myslim zpusobeno tim, ze jsem laboroval s nastavenim sklonu a zrovna jsem to mel nejak blbe a to tomu zrejme hodne pomohlo. Ty moje soucasne uz mam skoro 3/4 roku, ale byla tam ta zlomeninova pauza:) No a take samozrejme zalezi na rafku, jaky mu vyrobce da povrch.

      Vymazat
    5. Na kole používám směs od Authora. Tam mi vydrží dvě sady na celou sezonu (8 - 10 000 km). Na jednokolce toho snad tolik nenajezdím :D tak jedny by mohly chvíli vydržet.
      Chybným nastavením toho moc nepohnojíš. Maximálně ti to bude pískat nebo přibržďovat, ale neošoupe se to za pár set metrů. To bylo asi tou směsí. Měkká směs šetří ráfek, ale moc dlouho nevydrží. Tvrdá zase naopak vydrží dlouho, ale drtí ráfek a ten je pak třeba dřív vyměnit. Proto volím zlatou střední cestu :)
      Tak ráfek by měl být vždycky zdrsněný podélnými drážkami, aby bylo dosaženo co největší třecí plochy a taky je to částečně kvůli chlazení. U té 29" je kupodivu hladký a ještě k tomu je na něm lak. Jsem zvědav, jak dlouho tam ten lak vydrží. Je to asi dva roky zpátky co jsem četl o nějakém nástřiku na bázi skla. Vymysleli to v Německu a dávají to mimo jiné i na ráfky, kde se pak nezapéká materiál brzdového špalíku. Třeba to použili i tady :)

      Vymazat
    6. Muj rafek to ma stejne - je hladky s cernym lakem/barvou (nebo jak to spravne nazvat), ale zatim se nikde neosoupal.

      Vymazat